Att ha varit ute och rört sig bland folk.

 

Igår klarade jag inte av att vara inomhus en sekund längre så vi packade in oss i bilen och körde till Malmö. Jag har ju varit hemma och inne i nästan precis två veckor minus när jag varit tvungen att jobba två vändor i Ystad så det var helt fantastiskt att äntligen få klä på sig lite vanliga kläder och se lite folk. Dessutom behövde jag handla några saker som tagit slut och som man tyvärr inte får tag i inne i Ystad (några av Anastasias produkter, och mitt balsam och färgbomb och sånt där) så det var ett alldeles utmärkt val att åka till Emporia och äta Vapianolunch med pojkarna och sen plöja butikerna så effektivt man kunde (inte så mycket flanerande, Noah gillar att åka vagn men man kan inte överdriva) för att sen ta sig tillbaka igen.

Och jag hittade ju faktiskt en himla massa fina saker! En stol och några vaser och det jag behövde till håret och lite ansiktsmasker och sådär.

 

 

Inne på Zara köpte jag en dundermysig stickad tröja och en liten basker. Man kan ju ha basker när man har lönnmördarhår, en av fördelarna med den frisyren. Dock måste jag säga att Zara på Emporia nog har lite att jobba på när det kommer till service? Förra gången jag var där för någon månad sen ville jag testa en jacka som jag sett online och frågade en av tjejerna i butiken om hon visste ifall den fanns inne. Du det vet jag inte, kolla på nätet och se om den ska finnas här i butiken – gör den den så ska den vara här nånstans och så gick hon. Observera att det vid samma tillfällen fanns skyltar överallt som uppmanade kunderna att fråga efter en viss vara om de sett den online. Igår hade jag hittat ett par jeans online och hade förberett mig genom att kolla på nätet om den fanns i butik och det skulle den göra, men jag hittade den inte trots att jag tyckte att jag scoutade hela jäkla butiken. Så jag stannade en av tjejerna, visade jeansen i mobilen och sa att de skulle finnas i butiken och undrade om hon bara kunde peka åt ungefär vilket håll de fanns. Det vet jag inte, vi har så mycket jeans här. Öh okej? Men vet du om de ligger på nåt bord eller om de hänger iallafall? Nä men de hänger nog, jag ska se och sen skyndade hon vidare medan jag tog ett varv till bland alla hängande jeans och trodde att hon hjälpte mig att leta. Vilket hon inte gjorde blev det tydligt efter en kvart, hon gjorde nåt annat. Så jag ställde mig i kassan för att betala det andra och väl framme visade jag jeansen igen och frågade om HON kanske visst svar de fanns men jag fick samma svar där och att hon skulle kalla på en expedit som kunde hjälpa mig leta. Efter tio minuters väntan på denna expedit som aldrig kom gav jag upp och gick utan mina jeans, men jag tycker inte det är så konstigt att butikshandeln blir lidande om man som kund ska fixa allt i vilket fall? Då handlar jag nog fasiken hellre på nätet och slipper trängseln och letar upp saker själv och returnerar om de sitter illa. Jeansen beställde jag online nu iallafall, så får vi väl se om de passar.

Men iallafall!

Söndag och vi ska sätta upp lite hyllor hos Noah, gå på bio och ha det allmänt söndagsaktigt.

Så himla skönt om ni frågar mig.

 

22 kommentarer till “Att ha varit ute och rört sig bland folk.

  1. Arghh.. Människor i serviceyrken som inte fattar SERVICE (kunden) – kan göra mig galen. Jag hade antagligen inte köpt nåt, gått därifrån.
    Skönt att du är på benen igen, hands up för det! Baskern kommer att sitta som en smäck😊. Skön söndag!

  2. Godmorgon! Precis samma upplevelse hade jag på Emporia. Hade hittat en kjol på nätet. Förklarade hur den såg ut när jag kom till butiken och visade bilden. De är nog slut fick jag till svar. jag letade lite till och hittade kjolen . Jag gick till expediten jag tidigare frågat och sa att vart jag hittat den och hon tittade på mig och suckade bara jaha. Nej där har man inte lyckats med rekryteringen . Ha en fin söndag !
    Kram

  3. Härligt att få andas lite utanför hemmets väggar 👍 Tyvärr är det samma lika service på flera Zarabutiker har jag upplevt😤. Men mötte en kanonexpedit på Zarabutiken på Drottninggatan i Stockholm i somras hon var så himla genomserviceminded så vår 9 åriga dotter kommenterade henne t o m👌🏼 Fortsatt krya hälsning //Anne

  4. Åhh, den känslan när man äntligen får komma ut efter att varit inne och sjuk! 😀
    Känns litegrann som Zara i ett nötskal, tyvärr… 🙁 Jag gillar verkligen inte deras butiker och personal, går inte att få hjälp.

  5. Så skönt att få komma ut och röra lite på sig bland folk. Tyvärr liknande erfarenhet från en Zara butik i Gbg. Dryg personal och så in i bängens stökig butik👎

  6. Jag är inte så känslig för dålig service men Zara är i en helt egen klass. Sist fick jag bland annat höra att väljer man leverans i butik så får man dålig service eftersom man då inte har betalt någon avgift.

  7. Och det är inte bara i Sverige! Min väninna blev skitdåligt bemött på en Zarabutik i Rom, själv besöker jag Zara i Torrevieja några gånger per år när vi är i vårt hus och de har minsann också gått samma introduktionskurs (som verkar gå ut på att vara dryg, nonchalant och totalt ointresserad av sina kunder)!

  8. Så lustigt att du skriver om Zara just nu, för jag satt just och funderade på hur de tänker egentligen. Har varit inne på Zara på Drottninggatan i Stockholm två gånger denna vecka. Eftersom de sällan har alla storlekar hängande framme så måste man fråga om hjälp. Frågar man någon av tjejerna ute i butiken så hänvisar dem till kassan. Där får man försöker stjäla uppmärksamheten från någon av tjejerna eftersom köerna är långa, som sedan ropade ut i högtalaren ” manager till kassan ”. Och så vidare, allt tar en evighet.

  9. Kan bara instämma. När vi har ingen barnavdelning svarade en expedit mig. Du får gå till Kungsgatan. Jag brukar handla där till dottern. Jag såg att de hade satt för rulltrapporna men tänkte att de kanske hade flyttat varorna till annan plats. När jag frågade igen i veckan en annan expedit så sa hon att de höll på att bygga om och att den kommer tillbaks. Känns som att de som jobbar där varit där typ i 2 timmar och har ingen koll alls för att de inte vet och inte bryr sig. Synd för till slut så går man någon annan stans. 🙂
    Du kommer bli sååå snygg i den där baskern!!!! Krya på dig rejält nu så att du kan ge dig ut på nya äventyr. Kram

  10. Åh vad störigt, väntade du på hjälp en hel halvtimme?? Själv har jag ett litet problem med en skönhetssalong. De säljer ett märke som inte finns någon annanstans i hela stan. Men de har typ aldrig öppet?! Synd för det ligger nåt kvarter från jobbet men nu blir det nätet ändå.

  11. PS visa gärna lite baskertips! Jag har typ din förra frisyr och vill gärna ha basker men är nojig att jag ser ut som en tant. Men ser å andra sidan inte klok ut i toppluva!

  12. Zara suger! Var på deras butik Drottninggatan sthlm ute efter en svart kavaj (vars vita version jag hade på mig). Frågade personal. De pekade på en liknande men ej likadan och sade här är den varpå jag sade nej, slagen är olika som du antagligen ser (pekar på mitt plagg). Hon försvinner. Jag har ingen svart kavaj

  13. Zaras personal är verkligen inte serviceminded – någonstans. Spelar ingen roll om man är i Malmö, Göteborg eller Köpenhamn. Det är samma usla bemötande. Jättetråkigt för jag gillar deras sortiment. Men de har en del att jobba med i sin sociala kompetens..

  14. Ha ha vad Zara är usla på service ser jag. Butikerna i Sthlm är Alltid trånga och det råder kaos bland kläder och personal så jag undviker att gå dit. Synd eftersom de har roliga och prisvärda kläder. Upplever att barnavdelningarna generellt ger bättre service. Jag kommer Aldrig hämta ut paket i butik dock, de gånger jag provat har jag fått vänta en evighet och kan tänka mig att det är som det står ovan, ett totalt ointresse att ge postorderkunder service. Jag har fått så taskigt bemötande att jag varit förbannad de gånger jag provat.

  15. Varje gång jag har varit på Zara tänker jag att de måste ha någon policy att de INTE ska ha ett vänligt bemötande mot sina kunder! Kassapersonalen bemödar sig inte något leende direkt, utan ser mest besvärade ut att de måste möta kunder. Sedan rafsar de ner kläderna i påsen utan att ens försöka vika dem lite snyggt. För att inte tala om när man vill byta eller lämna tillbaka något! Oj vad sura och besvärade de är då. Har själv jobbat i butik i 10 år och deras sätt talar emot allt man fick lära sig om hur man ska vara: bjud alltid på ett leende, hälsa på ALLA kunder som är i butiken oavsett om de handlar något, vik kläderna snyggt när du lägger dem i påsen och tänk att du är där för dem!
    Tack för en super bra blogg förresten:)

  16. Nu jobbar jag inte på Zara men har jobbat inom servicebranchen tidigare och nu låter det inte som att problemet är försäljarna utan ledningen. Om nästan inga Zara butiker lyckas betjäna sina kunder så att de blir nöjda (förutom några få undantag) tyder det på personalbrist, informationsbrist och skolningsbrist. Man bör komma ihåg att det ofta är samma personal som betjänar och tar upp och sätter fram saker (vilket tar förvånansvärt mycket tid). I de flesta affärer ges det inte någon extra tid utöver öppethålningstider för det andra arbetet heller, utan allting skall skötas under öppethålningstider. Då är det kunden som får lida, försäljaren lida (har en massa uppgifter som måste göras men får ingen tid för detta… och dålig lön) och ägarna lida ( sämre försäljning). Men vill vi handla förmånligt får vi nog vänja oss vid sämre betjäning. Alla företag vill göra stora vinster och det som de sparar in på är personalkostnader.
    Sen är det klart att det finns ruttna ägg i alla brancher. Och pärlor.

  17. Intressanta kommentarer. Jag jobbar själv på zara i Stockholm och förstår precis vad ni pratar om. personalen är oftast väldigt stressad och alla ger inte bra service. Tänkte bara ge en bild från min synvinkel, trots att jag inte på något sätt försvarar företaget (tvärtom!).

    Att jobba på zara är otroligt stressigt, som det såklart alltid är inom retail, men zara är verkligen utöver det vanliga. Strategin är att man alltid skall jobba hårdare än man egentligen orkar och mer än man klarar av. Kraven är satta så högt att man egentligen inte skall klara av det, så att man hela tiden har dåligt samvete och pushar sig själv till max. Man är ofta ensam på en zon och samtidigt som man skall städa, föra ut kläder, ha koll på snatteri, kanske flytta på plagg från ett bord till ett annat så ska man samtidigt ha kundkontakt och kundservice.
    Då blir det ofta så att kundservicen kommer sist på listan, eftersom att den inte går att ”mäta”. Är jobbet inte gjort/släntar man efter i tillexempel städningen så bryr sig inte chefen om att man har hjälpt kunder med att t.ex hämta plagg från lagret. Att man som säljare inte hittar ett plagg i butiken är något jag personligen tycker är väldigt jobbigt och skulle gärna ha bättre koll på var alla plagg finns. Men eftersom att vi har flera tusen plagg som dagligen flyttar på sig samtidigt som det inte ges oss någon tid att lugnt gå igenom butiken för att se var alla plagg ligger just den dagen så är känns det omöjligt att ha koll på alla plagg.

    Personligen försöker jag alltid ge den bästa servicen jag kan. Frågar en kund efter ett plagg så letar jag med kunden tills jag hittar det. Och finns inte plagget så kollar jag upp om det finns i en annan butik i Stockholm eller online. Detta gör dock att mina andra arbetsuppgifter blir lidande och jag får ofta höra (av chefen/kollegor) att jag ger för bra service och sätter för mycket tid på kundservice.

    Flera av de jag jobbat med har gått in i väggen, sover knappt, har magsår och mår dåligt av att komma till jobbet.

    Så det det egentligen är fel på är ledningen, cheferna och hur företaget är uppbyggt och hur man tar hand om sin personal.

    Jag tror egentligen att de allra flesta som jobbar på zara vill ge bra service men som helt enkelt (hur sjukt det än låter) inte har tid. Och det är ju, som sagt, företagets fel. Inte personalens.

  18. Hörde ett arbete om dem i skolan där det efter lite forskning hade kommit fram att de som jobbar i en zara butik uppmanas av chefer att vara nonchalanta i sin service för att ge ett intryck av att vara ”lite finare i kanten ”😂

  19. Jag handlar helt enkelt inte på ZARA längre.. tycker inte det är ok att de bedriver sitt företag som de gör. Sen är ju kläderna dessutom mycket dyrare än i något EUro land.. jämförde priserna för något år sedan med ZARA i Spanien o då var det 40% billigare där! Inte liten prisskillnad..

  20. Jag handlar inte någonting på Zara av rent etiska själ – anledningen till att personalen inte ler är förmodligen så enkel att orken och energin inte finns kvar. Zara är ett företag som varit i rejäla blåsväder och även varit med i Uppdrag Granskning. Sättet de driver ett företag, service och personal är inget som jag vill stötta oavsett hur fabulösa deras kläder är, sen att kläderna håller katastrofal kvalité och att det är nästintill omöjligt att reklamera varor är ytterligare en dimension på det hela.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Rekommenderade inlägg