Att planera en fotoresa.

Bilder: Översta Pinterest, understa från Modesto

 

Ni må tro att jag har planer för helgen!

Det blir den allra roligaste typen av jobb; vi åker till Amsterdam Nelly, Jenny och jag för att fota vårmodet som börjat trilla in i butiken. Jag hoppas SÅ på lite sol och iallafall några plusgrader, för att stå i ösregn i shorts och tunna blusar är aningen mer … besvärligt.

Hur man planerar för en sån sak? Först hittar man var man vill åka. Det styrs lite av budget skulle jag säga; har uppdragsgivaren en enorm budget är ju Bali schysst *hrm* men oftast är det kortare resor (också pga att jag vill hem till barnen). Den här gången bestämde jag att vi skulle till Amsterdam, eftersom vi nyss gjort Paris och eftersom biljetterna låg bättre i pris än till ex Barcelona för vårt datum. Jag och Nelly var överens om att Amsterdam känns vårigt nog, flygresan är lagom och biljettpriset bra. Dessutom var jag ju bara där ett dygn sist och vill gärna hitta lite mer platser att fota på (Jenny lät oss välja stad inom rimliga gränser).

Sen hittar man ett datum där alla kan och då biljetterna är hyfsat överkomliga. Hotellet måste fungera att fota i OM man nu får otur med vädret, så tänk på det när du bokar – kolla igenom bilder från rummen och miljöerna och ha en plan b för vad som kan fotas var på hotellet om det skulle behövas. Jag brukar även dra iväg ett mail till hotellet och kolla så det är okej att fota i de allmänna utrymmena så länge man inte stör någon, bara så att de är medvetna om att det kan förekomma (hittills bara fått nej en gång). Är det byggnader eller speciella platser som kräver tillstånd som du vill använda så se till att ha skaffat alla tillstånd du behöver i god tid innan.

Sen är det dags att planera VAD som ska fotas. Ibland har butiken redan ett färdigt koncept, men i 99% av fallen får jag vara med och välja – iallafall om det är kläder som ska fotas på mig. Jag vet ju vad som funkar i passform och inte. Det viktigaste är att sätta ihop outfits i huvudet redan innan så att det som följer med är sådant som passar ihop – det är annars så lätt att man kommer iväg med 13 tröjor och 2 par jeans, men 9 av tröjorna passar inte alls med jeans, och så hade man visst bara ett par pumps med sig och de pumpsen ser inte kloka ut tillsammans med 4 av tröjorna – och så vidare. Så varje outfit ska vara klar innan det packas med; tröja – byxor – skor- accessoarer – strumpor och så vidare, så att det finns en tanke för varje plagg. I det här fallet följer ju Jenny med, så det är hon som tar allt i bagaget – men glöm inte att räkna med att ett ”standardbagage” på 23 kilo sällan räcker.

Och så ska ju stylingen fixas också. Jag gör eget smink men brukar tycka om att boka tid på en blowbar morgonen för fotograferingen, så fixar man fejset själv samtidigt som nån annan tar hand om ens hår. Googla blow out och staden du ska åka till för att hitta ställen.

Locations ska rekas och har man inte varit där förut så får man ta google till hjälp. Leta efter platser du vill fota på, skriv upp adresser och organisera så att det ligger tidseffektivt i linje. Välj på förhand vad som ska fotas var och ha med dig en trunk så du/modellen kan byta om i gränder så ni slipper tillbaka till hotellet mellan varje ombyte. Försök också hålla lite koll på väder-apparna så du har en hum om hur ljuset kan tänkas bli (eller om det blir ösregn).

Det är inte glammigt. Alltså, det är vansinnigt KUL men det är inte glammigt. När man åker på en sånhär sak så är man ju där för att jobba, och det finns liksom inte tid för nåt turistande direkt. Jag vet att det är svårt att förstå arbetet bakom när man bara ser bilder, men man ska komma fram, packa upp, lägga i färdiga outfits, prova så att allt funkar, stryka, packa ner i olika trunks, släpa med sig trunk nummer ett, fixa håret/sminket, klä på sig, ställa in ljus/utrustning, ta bilder, in i en gränd och byta om, nytt ställe, ta bilder, ändra smink eller hår lite, nytt ställe, nytt ombyte – och så vidare. Oftast startar man runt 07 med förberedelser och sen tar resten timmar, så räkna med mycket längre tid än du tror. Och så efterbearbetningen på det sen, som tar sin lilla tid det också.

Sen, lite off topic, har jag sett på många bloggar att läsare undrar om vi får behålla alla kläder vi visar upp? Dels vid fotoresor men även vid inlägg vi stylat själva som en mer utarbetad dagens eller liknande. Ingen som frågat mig men jag tänkte att jag kan ju skriva det här ändå om nån funderat på det där, hur det funkar. Jag skulle säga att det är helt upp till den enskilde bloggaren, man kan både behålla eller skicka tillbaka (om vi pratar ”dagens” typ, vid fotoresor är det ju så mycket plagg och det skulle nog ingen butik vara pepp på att ge bort), men personligen behåller jag väldigt sällan något när det är såna här saker eftersom det skulle bli extremt dyrt. Alla kläder vi tar emot räknas ju som en inkomst vilket innebär att de beskattas som en förmån (på oss privat) och när vi snackar flera ombyten så blir det hiskeligt dyrt – särskilt över tid. Inga kläder är alltså ”gratis” för en bloggare även om de såklart blir billigare, utan vi beskattas på utpriset och skulle man då behålla allt man fotar som inspiration så skulle man gå back tillslut. Man kan liksom inte betala räkningarna med tröjor, och behöver ju inte hur mycket kläder som helst. Jag behåller saker som jag VERKLIGEN vill ha, men oftast blir det enklare skattetekniskt för mig att faktiskt köpa varan av butiken själv (och min revisor blir mycket gladare) än att behålla allt och kludda med det där i deklarationen. Det kostar nog med förmåner ändå på ett år i den här ”branschen”. (När det står ”sponsrat plagg” hos mig är det oftast ett plagg jag fått och alltså behållit – men plagget har med det inte varit gratis utan har kostat i form av en förmån och så är det för oss allihop). Oftast vill man ju kunna göra ett roligt inlägg som förhoppningsvis ger inspiration och bra bilder, men det kräver en del kläder/ombyten och det skulle bli olönsamt i längden att ta betalningen i kläder eller behålla varje grej.

Så det man har på sig då? Ska det säljas sen? Nä, oftast är det plagg från provkollektioner eller plagg som butiken redan på förhand köpt in ett extra foto-ex av, så den kostnaden hamnar på butiken och är ju ganska liten för bra bilder, och när det är kläder som ska ut och resa och kanske vara med om lite för en bra bild så säljs de inte sen – eller så säljs de till reducerat pris. Fotar man bara rakt upp och ner i en studio så är det ju som att ngn provar plagget i en butik och då används oftast kläder från butiken som är på modellen i en minut och sen packas tillbaka.

Är ni med?

Så:

* Välj ställe
* Kolla med hotellet att foto är ok
* Ha v a r j e outfit klar, inte plagg för plagg utan hela setet. Det ”löser sig” inte.
* Boka extra bagage
* Boka blowout/styling om du vill, så slipper du ta med en hårperson.
* Ha platser klart redan på förhand och lägg en rutt efter vad som blir mest tidseffektivt
* Planera sminkväskan om du ska vara din egen MUA
* Ta med minst 2 trunkar att packa i på plats så att modellen kan byta om på vägen för att spara tid
* Räkna med mer tid än du tror
* Ha roligt

Och ja, det var väl mina bästa tips för en fotoresa det? Och detta gäller ju även om man inte ska åka så långt utan kanske även ta en dag för foto i Sverige eller där man bor (minus hotellet då).

Hoppas det hjälpte till om ni själv planerar något liknande.

 

14 kommentarer till “Att planera en fotoresa.

  1. Tack för att du skriver ett så detaljerat inlägg med massa bra tips! Det här med fotoresa är inte aktuellt för just mig, men jag blev på så bra humör av att du är så omtänksam mot andra som kanske är i uppstarten av nåt liknande att jag ville kommentera ändå 🙂

  2. Hej Emma, vad roligt att få ta del av ”bakom scenen” , som följare av Din härliga blogg som Du fyller med varierande inlägg, samt att Du är otroligt flitig med inlägg. Beundrar Dig verkligen för det.
    Som Lisa skrev här ovan att Du är verkligen omtänksam med ett sådant här inlägg.
    Omtänksamhet är ett personlighetsdrag hos Dig som lyser igenom hela Din blogg.
    Det är så fina inspirerande modeinlägg som Du gör, imponerad av allt jobb Du lägger ned på ett sådant, men det syns ju i slutresultatet att det ligger mycket engagemang i det.
    En sak är jag lite nyfiken på, om det är något Du vill dela; Blir det mycket uppmärksamhet och nyfikenhet av passerande omgivning vid Era fotosessioner, så att det blir lite obekvämt i situationen?
    Hoppas att Ni får fint väder, ska bli härligt att få ta del av slutresultatet sedan. Ha de gott!
    Ljusa Kramar från Ninni.

    1. Alltså jag är ju EXTREMT obekväm i såna situationer så jag väljer alltid undangömda platser om det är jag som ska fotas. Klarar liksom inte av att stå och åla mig framför folk 😂 Nelly är å andra sidan totalt obrydd så henne kan vi fota mitt på ett torg och så vidare 🙂

  3. Spännande att få ta del av!

    Vet inte om du vet detta, men hur räknas själva fotoresan i företaget? I det här fallet Jennys företag som betalar resa osv. eller när du är iväg och fotar för Kung Fidolin. Är det inom någon marknadsföringsbudget det brukar läggas?

    1. Kostnaden för resan läggs på bolaget som beställer uppdraget – det ska ju inte bli en kostnad för dig som fotograf att jobba 🙂 Sen har du såklart kostnader för mat, annan transport etc som du får räkna med. Vilken post de lägger det på är nog lite upp till varje bolag hur dom gör (beroende på typ av bolag). Kolla med din revisor vad som gäller för dig om du har företag själv. När jag fotar för kung Fidolin är det mitt företag som betalar, den kostnaden hamnar självfallet på mig – men de flesta gångerna har jag ju fotat här eller i Småland osv där jag inte har en kostnad för lokal och jag har ju fördelen i att kunna göra mina egna plåtningar så jag slipper betala för just det, det är ju min egen tid som ”kostar”.

  4. Tack för bra tips! Sådant går jag verkligen igång på. Det är så kul! Jag fick ju nöjet att vara läsarmodell i Laura för nio år sedan innan de la ner tidningen (hoppas det inte var därför de fick lägga ner) 😀 och vi var i Malmö och fotade. Precis som du beskriver är det ju verkligen en heldagsjobb och fullt upp hela dagen. Men sååå kul!!! Önskar jag fick vara med om något liknande igen. Nu blir det bara maken som fotar mig till bloggen, men det är ändå lite planerande när vi ska iväg och ta lite roligare bilder. Längtar att få se dina bilder från Amsterdam! Ha en fin dag. Kram Annika

  5. Väldigt inspirerande inlägg även om jag inte är i den situationen själv! Som med de flesta yrken (jag har själv jobbat som fastighetsmäklare i många år) är det otroligt mycket jobb bakom allt som de flesta inte räknar med! Jobbet ”behind the scenes” är oftast inte det roliga/glammiga! Ofta tänker man inte själv på att dela med sig av allt man faktiskt kan och har erfarenhet av men vad kul att du gör det med ditt jobb!

  6. Bra inlägg! Intressant att läsa hur det funkar (själv är jag bara en vanlig bloggläsare, jobbar som ingenjör). Även om det lite spräckte illusionen om att det är lite flådigt att sticka iväg på sånna resor, nu verkar det mer bara vara väldigt jobbigt…haha. Bilderna du visat från tidigare resor, och hela storyn om typ Paris, känns lyxigt storstads-chick och härlig och det är väl det som är huvudsaken, slutresultatet. Du skriver himla bra, så även ett sånt här, mer faktaspäckat, inlägg blir intressant och kul att läsa.
    Ha det fint!

Lämna ett svar till Madde / ★ Livet som mamma, lärare och doula i Dalarna ★ Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Rekommenderade inlägg