I annonssamarbete med READLY

Att vända trenden.

 

Statens Medieråd har i sin rapport för 2019 visat att läsandet av tidningar och böcker är på en rekordlåg nivå, inte minst för barn. Var tionde 9-12:åring läser inte böcker eller tidningar alls (!) samtidigt som var fjärde tycker att de spenderar för lite tid med att läsa. Viljan finns alltså där, men steget har blivit större.

Som ni vet läser vi mängder med barnen här hemma eftersom det är ett intresse vi har själva och det därför blir lättare att föra över. Noah kommer inte bli lika mycket läslus som sin bror, så är det bara, men så länge han är med och lyssnar och känns det ändå som om ordförrådet och den där lilla lusten kanske iallafall utvecklas. Leo däremot både lyssnar och läser mer än gärna – MEN han gör det helst via sin iPad eftersom… tja, eftersom han är 8 och de till och med använder en padda på lektionerna. Så där har jag fått acceptera att det är en generationsskillnad och liksom fått kompromissa lite; han får läsa läsläxan ur en fysisk bok men sin lustläsning får gärna ske via paddan – bara den sker.

 

 

 

Och det är där Readly kommer in.

Readly är en app där prenumeranter i alla åldrar får obegränsad tillgång till tusentals magasin, och all läsning sker alltså via just surfplatta eller mobil. Man kan ställa in olika profiler för familjen så att jag till exempel har min typ av tidningar och Leo har sina; precis som man kan ställa in på olika streamingtjänster och få förslag därefter. I Readly hittar Leo Kalle Anka och alla de klassiska serietidningarna, men också de lite matigare magasinen han tycker om som Vetenskap Junior (just nu läser han om dinosaurier).

 

 

Själv kanske jag inte är så pepp på just dinosaurier, men det finns en uppsjö av inredningsmagasin att beta sig igenom och det gör jag gärna.

 

 

Extra glad blev jag över att märka att om jag valde till exempel Elle Interiör så fanns det flera av de ”gamla” numren också, så man får inte bara det allra nyaste utan kan gotta ner sig ordentligt i arkiven.

För att försöka vända trenden med det sjunkande läsandet ger Readly fri läsning i 7 dagar i samband med läslovet så att alla barn kan få digital tillgång till läsning i mobilen och surfplattan (och ja, deras föräldrar också för den delen). Det heter ju inte läslov för inget, Tillsammans med Egmont släpps två exklusiva specialutgåvor av Bamse och Kalle Anka på Readly där redaktionerna har handplockat sina favoritberättelser och varvat dem med innehåll som Läsbingo och pyssel.

Så in och registrera er och ladda sen ner Readly och njut av helt fri läsning i 7 dagar under läslovet – inga kortuppgifter eller liknande behöver fyllas i. Appen hittar du där du laddar ner appar och registrerar dig för fri läslovsläsning gör du HÄR.

För det finns ju egentligen ingen större njutning än läsning, eller hur?

I reklamsamarbete med READLY

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Rekommenderade inlägg