Att försöka förklara vad jag jobbar med.

 

Jag fick en kommentar som frågade om jag hade berättat vad jag jobbar med och det tror jag att jag har, men tänkte att jag gör ett inlägg om det istället så blir det mer samlat.

Jag har ju aldrig berättat VAR jag jobbar, på vilket företag – inte ens i början av bloggen för 10 år sedan – och det kommer jag inte göra nu heller, men jag ska försöka förklara vad det är jag gör iallafall så ni har en hum om vad jag håller på med om dagarna.

Jag blev anställd igen i november förrförra året efter ca 6 år som egenföretagare. Det var inte alls meningen men jag fick liksom ett erbjudande jag inte kunde motstå som innefattade allt det jag älskade att göra back in the days när jag var anställd; nämligen att bygga team, skapa en avdelning och lägga processer. Jag blev anställd för att starta en gren inom supporten på ett företag inom IT-branschen – det fanns redan en etablerad support sen tio år tillbaka men en ny gren skulle byggas och där kom jag in. Så det gjorde jag först; satte grunden, anställde, satte processer, startade upp och sjösatte och snart var det en högt fungerade grupp full med fantastiska människor. Älskar det.

I december blev jag tillfrågad att även ta över den befintliga supporten, men nu för hela Norden – det vill säga danmark, sverige, norge och finland. Skitläskigt var det; jag hade liksom min lilla grupp som jag hade skapat och där vi fanns i vår bubbla och nu skulle jag även in till en etablerad avdelning med flera andra grupper på olika språk och på olika delar i Norden – och allt under corona vilket såklart begränsar möjligheten att fysiskt vara på plats. Men jag sa ja; så sen december driver jag alltså hela supportavdelningen i dessa olika länder. Som det ser ut är jag alltså ytterst ansvarig och sen har jag en ledare för varje språk och en hel arsenal av fantastiskt duktiga människor som varje dag kämpar med att hålla mål, överträffa oss själva och leverera.

Rent praktiskt består mitt jobb mycket av motivation (för det är för mig en så otroligt viktig del att jobba med gällande personal), att skapa och genomföra utbildningar, att fördela resurser, att upptäcka förbättringsåtgärder, att hitta fel som skett, att följa upp alla KPI:er (alla mål och tal kan man säga), anställa, bygga team, förbättra processer, komma med förslag på lösningar eller andra sätt att göra saker på, sköta rapporter och kort och gott se till att avdelningen i alla länder är välmående, levererar och trivs.

Det är utmanande, det är aldrig ”färdigt” och det lever, det händer liksom något varje dag, och det är allt perfekt för mig som person eftersom jag är en uppstartare och absolut ingen förvaltare; så snart jag bara förvaltar så tröttnar jag väldigt fort. Jag kan liksom inte jobba med något där man blir ”klar”, då måste jag få något annat (något som helst inte fungerar) att sätta tänderna i. Här fungerar allt jättebra men det finns SÅ mycket saker man kan göra bättre, det är så mycket människor att studsa energi ifrån, det är kontakt med kunder som alltid är olika, det är så många olika kanaler att arbeta med i kundkontakten och ja; det lever. Det blir inte ”klart”.

Så det gör jag alltså nu som anställd. Och med det som heltidstjänst (och alla ni som sitter i management vet att heltid är inte riktigt 9-16) och så familjen och hundarna och huset så blir det såklart inte alls lika mycket tid att skriva inlägg som det gjorde när jag var egenföretagare och BARA gjorde det. Det vet jag att ni förstår. Men jag är här och jag uppdaterar så mycket jag kan (mer på Instagram) och jag ska inte sluta blogga, för kontakten med er är något av det finaste jag vet.

Men ja; anställd. Det är jag. Och där var alltså lite grovt vad jag gör.

Hoppas det blev lite klarare nu för er som undrat <3

14 kommentarer till “Att försöka förklara vad jag jobbar med.

  1. Jag blir ju än mer nyfiken på din kunskap i att bygga team – hur gör du? Hur bedömer du vad som är bra förbättringar att göra? Lika intressant som din inredning!

    1. Oj det är svårt att svara på bara i en kommentar men jag går på instinktivt baserat på energier om du tänker vid rekrytering? Tar mig ca en minut att veta, jag går 100% på mjuka värden; det vill säga allt det jag inte kan lära personen, det den föds med. Jag baserar valet på hur personens mjuka värden (attityd, energi) smälter in i den befintliga gruppen; vem den kan lära av och vem den själv kan lära. Flummigt kanske 😂

      1. Exakt sådär gör jag också! Strunt i CV. Den första minuten säger allt! SÅ många gånger jag fajtats med HR om vem jag ”borde” anställa, anställt den jag själv velat, och såna stjärnor jag har hittat då!

  2. Tack för svar! Och jag håller med föregående talare – spännande! Jag är själv intresserad av ledarskapsfrågor (blivande chef inom socialt arbete) och tycker sånt här är döspännande (typiskt östgötskt ord 😁). Drömmer om att dra ihop en liten grupp kvinnor i liknande sits som träffas några gånger per år för att utbyta erfarenheter och goda råd. Ja, så får det bli 🙂

  3. Är det callcenter och telemarketing måste du även coacha dina telefonförsäljare?

    1. Nej det är ingen telemarketing; det är support på chatt + epost + telefon. Så coaching är en stor del av det, men i det här fallet coachar jag själv inte individuella supporters eftersom det är för många; jag har bara skapat materialet, utbildningarna och coachingrutinerna – sen har jag en coach som är flytande över grupperna + alla gruppledare som sköter den individuella coachingen.

  4. Hej! Ja men detta var ju hur spännande som helst att höra om. Har ju följt dig varje dag sedan du var gravid med Leo 🙂 men har nog inte riktigt fattat vad du jobbat med sedan du blev anställd igen. Att arbeta med team och forma dessa är ju riktigt spännande. Vi står inför det på vår arbetsplats och jag är jättepepp på det så därför var det riktigt kul att läsa inlägget samt dina svar på kommentarerna. Ha en fin dag!

  5. En fantastisk bild och blogginlägg 🙌 ❤️😘

    Jag älskar att du skriva om, jag är glad för dej <3.
    Du vet; jag tillhör människor som värdesätter integritet och respekterar andras integritet jättemycket. Det är trevligt att höra du gör det norska stöd.

    Under tiden jobbar jag för norge igen (reumatologi). Norge och danska mina språkstudier för mitt huvudjobb.

    Jag förstår dig så bra när du säger att du aldrig ger upp på din bloggen. Jag har bloggat själv i mer än 20 år mina tre bloggar.

    Det här är saker du aldrig kan ge upp. Under åren hittade jag min balans mellan tre Sub area. (privat och jobb)

    Du älskar människor och anställda bakom. Det är helt underbart.

    Så håll dig som du är, följ din rytm.

    UNNSKYLD när mitt svar var för långt <3

  6. Tack så mycket för att du delar så frikostigt. Undrar vem du inspireras av när det gäller coaching?

    1. Coachning här är mer en (utbildnings-)teknik att använda liksom, för att den anställde ska vara medveten om sin kommunikation så där finns det inte så mycket inspiratörer tyvärr. Men i motivationsbiten inspireras jag av två saker: slutpläderingar från advokater och Tony Robbins ☺️

  7. Men skriv jättegärna mer om detta! Jag jobbar med egentligen exakt samma sak och känner igen mig så mycket i att inte vara en förvaltare och att jobba med grupprocesserna är så spännande och belönande – och krävande i sina stunder. Vi har också hela Norden på mitt bolag, men där vi delat upp så jag jobbar med Sverige & Norge. Vi har gjort ett massivt ”kulturarbete” under 2019-2020 i befintlig grupp och börjar nu skörda frukterna av detta hos gänget. Jag tar jättegärna del mer specifikt vad du gör med din grupp. Hur klär ni era mål? Hur kommunicerar ni, framför allt nu i jobba-hemma-eran? Hur engagerar vi via Teams när vi inte har medarbetarna på plats? Hur synliggör du både personal och era riktningar? Motivationsaspekten kan manj u prata om i timmar! Hur du jobbar med den yttre motivationen hos dina är jag jätteintresserad av att höra 🙂 Där behövs alltid påfyllning och inspo! KUL att ta del av!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Rekommenderade inlägg